ŠTETAN UTJECAJ EKRANA I MOBITELA NA DJEČJI RAZVOJ (EKRANIZAM)

Jedno od najvećih izazova današnjeg djetinjstva su ekrani koji kod djece rane i predškolske dobi uzrokuju tzv. ekranizam, novi termin koji predstavlja ovisnost djece o ekranima. S obzirom da većina kućanstava ima neki od ekraniziranih elektroničkih uređaja – televizor, računalo, mobitel i/ili tablet, zasloni koji odvlače pozornost djece su svakodnevica.

Posljedično tome, zajedničko provedeno vrijeme roditelja i djece znatno se smanjuje.

ŠTO SE DOGAĐA S DJEČJIM MOZGOM ZA VRIJEME GLEDANJA U EKRANE?

Razvoj mozga najintenzivniji je u prve tri godine života, zbog čega dugotrajno izlaganje ekranima ometa njegov spoznajni i socio-emocionalni razvoj i utječe na cjeloviti razvoj djeteta. Do 5. godine razvija se 90 % ljudskog mozga, a ostatak se formira do 25. godine života.

Dječji mozak prima informacije i razvija se putem podražaja koje ono dobiva iz okoline – vidom, sluhom, dodirom, mirisom, okusom. U doticaju s podražajima, u mozgu se grade veze između živčanih stanica koje poslije pomažu boljoj komunikaciji različitih dijelova mozga, lakšem učenju i usvajanju novih informacija.

KAKO POSTAVITI GRANICE ZA DOBROBIT DJETETOVA RAZVOJA?

  1. PREUZMITE ODGOVORNOST – UČINITE EKRANE NEDOSTUPNIMA

Dijete će u većoj mjeri posezati za ekranima ako su mu one nadohvat ruke i u njihovom vidokrugu. Zbog toga pospremite tablete i mobitele izvan vidokruga djeteta. Također, televizor izbjegavajte nepotrebno paliti.

  1. UKLJUČITE DJECU U KUĆANSKE POSLOVE

Uključite djecu u svakodnevne kućanske poslove sukladno njegovim mogućnostima – tako će dijete razvijati samostalnost i odgovornost, a ujedno ćete mu odvratiti pozornost od ekrana.

  1. PROVODITE VRIJEME S DJETETOM NA OTVORENOM

Igrajući se na otvorenom, dijete će dobivati informacije putem ne samo vida i sluha, već i putem ostalih osjetila. Važno je djeci omogućiti da pužu po podu, trče, skaču, igraju se u blatu, penju na drvo, vrte se te dođu u direktan doticaj s prirodnom jer se na taj način u mozgu stvara maksimalan broj veza između neurona (živčanih stanica).

  1. IZBJEGAVAJTE HRANJENJE UZ EKRANE I EKRANE PRIJE SPAVANJA

Smislite aktivnosti prije spavanja koja će predstavljati rutinu za dijete, primjerice umirujuće pjesmice, čitanje priče, šalica toplog čaja ili mlijeka… Okružite dijete ljubavlju i pažnjom, čitajte mu priče prije spavanja i razgovarajte o pročitanom

  1. OMOGUĆITE DJECI KREATIVNE AKTIVNOSTI

Dijete koje je zaokupljeno zanimljivim materijalima, neće imati potrebu gledati u ekrane. Djeci rane i predškolske dobi je slobodna, nestrukturirana i spontana igra za pravilan razvoj. Omogućite mu aktivnosti koje će mu biti zanimljive, a potiču različite sposobnosti i vještine djeteta.

  1. DOGOVORITE PRAVILA GLEDANJA TV-A

Djeca starija od 3 godine ne bi trebala gledati televiziju više od dva sata dnevno, zbog čega je važno postaviti granicu i dogovorite se što se gleda i kada. Ovo vremensko ograničenje vrijedi za kvalitetan TV program, edukativne crtiće ili sl. Sav ostali program ne bi djetetu trebao biti dostupan. Imajte na umu da što je dijete mlađe, vrijeme koje provodi pred televizorom treba biti kraće. Djeca u dobi do dvije godine uopće ne bi smjela biti izložena ekranima.